Z OBRAD SENATU
23 kwietnia 2009r.
Uczczeniem chwilą ciszy pamięci zmarłego 3 kwietnia br. prof. dra hab. Witolda Kurka rozpoczęto posiedzenia Senatu UR w dniu 23 kwietnia.
Następnie wysłuchano informacji dziekana Wydziału Socjologiczno- Historycznego prof. dra hab. Sylwestra Czopka na temat wyboru recenzentów w przewodzie o nadanie tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Rzeszowskiego JE ks. abp. Ignacemu Tokarczukowi.
Z prośbą o przygotowanie recenzji Rada Wydziału zwróciła się do profesorów: Stanisława Grodziskiego (UJ, PAU) i Jerzego Kłoczowskiego (KUL).
W dalszej części obrad dyskutowano zgłoszone przez Wydział Filologiczny propozycje zmian w uchwale Senatu Uniwersytetu Rzeszowskiego z 21 czerwca 2007 r. w sprawie zasad określenia warunków zakończenia studiów I i II stopnia. Zmiana dotyczyła Regulaminu dyplomowania studentów na Wydziale Filologicznym. Po zgłoszeniu uwag i sugestii w tejże kwestii, senatorowie zaaprobowali dokument zgłoszony przez Wydział.
Głosowano również wnioski w sprawach osobowych: o zatrudnienie na stanowisku profesora zwyczajnego w Instytucie Archeologii prof. dra hab. Sylwestra Czopka (wniosek zreferował prowadzący obrady Rektor prof. dr hab. Stanisław Uliasz) oraz o zatrudnienie na stanowisku profesora nadzwyczajnego ks. dra hab. Janusza Miąsy (wniosek przedstawił dziekan Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego dr hab. prof. UR Mieczysław Radochoński).
Zaaprobowano również projekty uchwał dotyczące rozwoju systemu informatyzacji Uniwersytetu – udzielono zgody na realizację inwestycji pod nazwą Rozwój Systemu Informatycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w 2009 roku, podjęto także uchwałę o zabezpieczeniu (w formie weksla) prawidłowej realizacji umowy. Szczegóły dotyczące całości przedsięwzięcia przedstawił prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej dr hab. prof. UR inż. Czesław Puchalski.
Wprowadzono ponadto zmianę w zapisie uchwały z 29 maja 2008 r. w sprawie warunków i trybu rekrutacji oraz form studiów na poszczególnych kierunkach w roku akademickim 2009/2010. Uzupełniono pkt 15 tego dokumentu – wprowadzono zapis: Po zakończeniu rekrutacji wywieszane są listy osób przyjętych i nieprzyjętych. W uzasadnieniu prof. dr hab. Stanisław Uliasz poinformował, że zmiana ta wynika z zaleceń Państwowej Komisji Akredytacyjnej, w ocenie której takie informacje powinny mieć charakter jawny, nie kolidując przy tym z prawem o ochronie danych osobowych, a służąc zasadzie przejrzystości i czytelności reguł postępowania.
W sprawach różnych JM Rektor poinformował o wynikach obrad Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, która odbyła się pod koniec marca br. Przedstawił również fragment uchwały KRUP w sprawie niewystarczającego budżetu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce.
Sporo emocji wywołała dyskusja dotycząca sporu między dwójką naszych profesorów, kiedyś pracujących na jednym wydziale. Sprawa z pozauczelnianych instytucji została przeniesiona na uniwersyteckie forum, po okresie pewnego uspokojenia ożyła ze zwiększoną energią.