TOP » INFORMACJE » Statut » Pracownicy Uniwersytetu Statut - Pracownicy Uniwersytetu
Pracownicy Uniwersytetu
§ 59
- Pracownikami UR są nauczyciele akademiccy: pracownicy naukowo-dydaktyczni, dydaktyczni, naukowi, dyplomowani bibliotekarze, dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej oraz pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi.
- Pracownicy naukowo-dydaktyczni i naukowi są zatrudniani na stanowiskach:
- profesora zwyczajnego,
- profesora nadzwyczajnego,
- profesora wizytującego,
- adiunkta,
- asystenta.
- Pracownicy dydaktyczni są zatrudniani na stanowiskach:
- starszego wykładowcy,
- wykładowcy,
- lektora,
- instruktora.
- Dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej są zatrudniani na stanowiskach:
- starszego kustosza dyplomowanego, starszego dokumentalisty dyplomowanego,
- kustosza dyplomowanego, dokumentalisty dyplomowanego,
- adiunkta bibliotecznego, adiunkta dokumentacji i informacji naukowej,
- asystenta bibliotecznego, asystenta dokumentacji i informacji naukowej.
- Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi są zatrudniani na stanowiskach:
- naukowo-technicznych,
- inżynieryjno-technicznych,
- pozostałych pracowników bibliotecznych,
- pracowników administracji i obsługi.
§ 60
Nauczycielami akademickimi na poszczególnych stanowiskach mogą być osoby odpowiadające kryteriom określonym w Ustawie.
§ 61
- Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim w wymiarze przewyższającym połowę etatu na czas określony lub nieokreślony następuje po przeprowadzeniu otwartego konkursu.
- Stosunek pracy z nauczycielem akademickim zawiera się na podstawie mianowania albo umowy o pracę.
- Na podstawie mianowania zatrudnia się wyłącznie nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora, w podstawowym miejscu pracy i w pełnym wymiarze czasu pracy.
- Stosunek pracy z nauczycielem akademickim nawiązuje i rozwiązuje Rektor na wniosek dziekana (lub kierownika właściwej jednostki organizacyjnej) zaopiniowany przez radę wydziału albo z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii dziekana (lub kierownika właściwej jednostki organizacyjnej).
- Rektor, na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału, może przedłużyć zatrudnienie nauczycielom akademickim pracującym w Uczelni bez ogłaszania konkursu.
- Szczegółowe kryteria awansów nauczycieli akademickich na wyższe stanowiska określa uchwała Senatu.
- Zatrudnienie cudzoziemców możliwe jest w formie umowy o pracę na czas określony. Istnieje możliwość przedłużenia zatrudnienia na kolejne okresy.
- Do wykonania określonych zadań na dodatkowych etatach zatrudnia się nauczycieli akademickich oraz emerytów na podstawie umowy o pracę na czas określony.
§ 62
- Minimalne kryteria dla osób pretendujących do zatrudnienia na stanowiskach naukowo-dydaktycznych oraz zasady tworzenia etatów profesorskich określa uchwała Senatu.
- Zasady dotyczące zatrudniania na stanowisko profesora zwyczajnego:
- warunkiem mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego jest wygranie przez kandydata konkursu otwartego oraz uzyskanie pozytywnej opinii Senatu,
- kandydat musi posiadać tytuł naukowy profesora,
- mianowanie następuje na czas nieokreślony lub określony,
- szczegółowy tryb postępowania przy mianowaniu na stanowisko profesora zwyczajnego określa zarządzenie Rektora.
- Zasady dotyczące zatrudniania na stanowisku profesora nadzwyczajnego:
- po uzyskaniu tytułu naukowego przez doktora habilitowanego zatrudnionego w UR Rektor może podjąć decyzję o jego mianowaniu na czas określony lub nieokreślony na stanowisku profesora nadzwyczajnego
- zatrudnienie po raz pierwszy na stanowisko profesora nadzwyczajnego osoby posiadającej stopień doktora habilitowanego wymaga opinii Senatu,
- dopuszcza się możliwość zatrudnienia na tym stanowisku osoby posiadającej stopień naukowy doktora oraz znaczne i twórcze osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej. Warunkiem zatrudnienia jest potwierdzenie przez Centralną Komisję ds. Stopni i Tytułów uzyskania uprawnień równoważnych, wynikających z posiadania stopnia doktora habilitowanego.
- tryb postępowania w przypadku określonym w ust. 3 lit. c:
- dziekan składa Rektorowi wniosek zaopiniowany przez właściwą radę wydziału,
- Rektor kieruje sprawę do właściwej komisji senackiej celem szczegółowego rozpatrzenia,
- Senat wyraża zgodę na zatrudnienie w drodze uchwały.
- Zasady dotyczące zatrudniania na stanowisku profesora wizytującego:
- na stanowisku profesora wizytującego może być zatrudniona osoba będąca pracownikiem innej uczelni, posiadająca stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora,
- dopuszcza się możliwość zatrudnienia na tym stanowisku osoby posiadającej stopień naukowy doktora oraz znaczne i twórcze osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej potwierdzone co najmniej dwoma opiniami sporządzonymi przez osoby posiadające tytuł naukowy profesora, w tym jedną opinią spoza macierzystej uczelni,
- profesor wizytujący może być zatrudniony na 1 lub 2 semestry,
- propozycję w sprawie zatrudnienia kandydata na stanowisku profesora wizytującego wraz z dokładną informacją o jego dorobku naukowym należy złożyć u dziekana wydziału,
- kandydaturę opiniuje rada wydziału i Senat,
- decyzję o zatrudnieniu podejmuje Rektor.
- Zasady dotyczące zatrudniania na stanowisku adiunkta:
łączny okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta osoby niemającej stopnia naukowego doktora habilitowanego nie może przekroczyć 8 lat, przy czym pierwsza umowa o pracę na tym stanowisku zawierana jest na okres do 33 miesięcy, z uwzględnieniem art. 25¹ §1 Kp.
- Zasady dotyczące zatrudniania na stanowisku asystenta:
- łączny okres zatrudnienia na stanowisku asystenta osoby niemającej stopnia naukowego doktora nie może przekroczyć 8 lat, przy czym pierwsza umowa o pracę na tym stanowisku zawierana jest na okres do 33 miesięcy, z uwzględnieniem art. 25¹ § 1 Kp.
- asystent, który uzyskał stopień doktora, może ubiegać się o przedłużenie zatrudnienia na dotychczasowym stanowisku,
- łączny okres zatrudnienia doktora na stanowisku asystenta nie powinien przekraczać 12 lat.
- Zasady dotyczące zatrudniania na stanowiskach dydaktycznych:
- na stanowisku starszego wykładowcy może być zatrudniona osoba posiadająca stopień doktora, praktykę pedagogiczną nie krótszą niż 10 lat oraz bardzo dobrą ocenę dotychczasowej pracy dydaktycznej; w jednostkach międzywydziałowych prowadzących usługową działalność dydaktyczną wymaga się tytułu zawodowego magistra, 15 lat praktyki zawodowej oraz bardzo dobrej oceny dotychczasowej pracy dydaktycznej,
- na stanowisku wykładowcy może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, praktykę pedagogiczną nie krótszą niż 5 lat oraz bardzo dobrą ocenę dotychczasowej pracy dydaktycznej,
- w uzasadnionych przypadkach można odstąpić od wymogu posiadania praktyki pedagogicznej,
- na stanowiskach wykładowcy, starszego wykładowcy, lektora zatrudnia się na podstawie umowy o pracę na czas określony; w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach Rektor może zawrzeć umowę na czas nieokreślony.
- Zasady zatrudniania na stanowisku pracownika naukowego:
- na stanowisku pracownika naukowego może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej tytuł zawodowy magistra,
- szczegółowe zasady zatrudniania określa zarządzenie Rektora.
- Bieg okresów zatrudnienia na stanowisku asystenta i adiunkta ulega zawieszeniu na czas trwania urlopu macierzyńskiego i wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia oraz pobierania zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego w związku z niezdolnością do pracy, w tym spowodowaną chorobą wymagającą rehabilitacji leczniczej.
§ 63
- Konkurs – za zgodą Rektora – rozpisuje dziekan wydziału albo kierownik jednostki ogólnouczelnianej lub pozawydziałowej.
- W celu przeprowadzenia konkursu otwartego dla nauczycieli akademickich komisję konkursową powołuje dziekan wydziału lub kierownik jednostki ogólnouczelnianej.
- W skład komisji konkursowej wchodzą: dziekan, osoba mająca być bezpośrednim przełożonym zatrudnianego pracownika oraz co najmniej jedna osoba reprezentująca tę samą lub pokrewną dyscyplinę naukową.
- Jeśli konkurs dotyczy stanowiska profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego, to osoby będące w składzie komisji konkursowej są reprezentantami tej samej lub pokrewnej dyscypliny naukowej i powinny posiadać przynajmniej stopień doktora habilitowanego, w tym co najmniej jedna z nich – tytuł profesora.
- Rozstrzygnięcie konkursu nie może nastąpić wcześniej niż po upływie 30 dni od daty jego ogłoszenia.
- Informacje o konkursie ogłasza się na stronie internetowej UR, urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego oraz Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców.
- Informacja o konkursie powinna zawierać:
- określenie wymagań stawianych kandydatowi,
- wykaz wymaganych dokumentów:
- obligatoryjnie: życiorys naukowy lub artystyczny, autoreferat, informację o dorobku naukowym lub artystycznym,
- opcjonalnie: do 3 opinii profesorów lub doktorów habilitowanych,
- termin składania dokumentów,
- termin rozstrzygnięcia konkursu.
- Komisja konkursowa przedstawia radzie wydziału informację o przebiegu konkursu oraz stanowisko komisji konkursowej. W przypadku braku odpowiednich kandydatów, ogłaszający konkurs dokonuje jego zamknięcia.
§ 64
Postępowania konkursowego nie stosuje się w przypadku zatrudniania i przedłużania zatrudnienia na czas określony w przypadkach:
- przedłużania zatrudnienia:
- na tym samym stanowisku,
- awansu na wyższe stanowisko,
- zmiany na inne stanowisko wymienione w art. 110 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Z wnioskiem do Rektora występuje kierownik jednostki podstawowej po uzyskaniu opinii rady jednostki.
- zatrudnienia na czas realizacji projektów finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej lub innych podmiotów przyznających granty,
- skierowania do pracy w uczelni na podstawie umowy zawartej z zagraniczną instytucją naukową.
- zatrudniania beneficjenta krajowego konkursu ogłoszonego przez NCN lub NCBiR lub międzynarodowego konkursu na realizację projektu badawczego związanego z obszarem kształcenia.
§ 65
- Nauczyciel akademicki, zatrudniony na stanowisku profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego, po przejściu na emeryturę może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony.
- Z wnioskiem o zatrudnienie emerytowanego nauczyciela akademickiego, o którym mowa w ust. 1, występuje dziekan wydziału. Decyzję podejmuje Rektor, określając czas trwania umowy, w zależności od potrzeb i możliwości poszczególnych jednostek Uniwersytetu.
§ 66
- Emerytowany profesor może otrzymać status profesora seniora.
- Status profesora seniora nadaje Rektor na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału. Status profesora seniora może być nadany jedynie za zgodą zainteresowanego.
- Dziekan wydziału zapewnia profesorowi seniorowi warunki do kontynuowania pracy naukowej, w szczególności poprzez umożliwienie:
- korzystania z zasobów bibliotecznych,
- uczestniczenia w prowadzonych badaniach naukowych,
- udziału w posiedzeniach naukowych katedr lub zakładów.
- udziału w posiedzeniach rady wydziału na zaproszenie jej przewodniczącego.
- Szczegółowe zasady nadawania statusu profesora seniora oraz zasady korzystania przez niego z uprawnień określi Rektor w drodze zarządzenia, z zachowaniem przepisów o wolontariacie.
§ 67
- Kierownicy jednostek klinicznych, o których mowa w §29 niniejszego Statutu, wybierani są w drodze konkursu.
- Konkurs na kierownika jednostki klinicznej, o których mowa w ust. 1, ogłasza i przeprowadza dziekan właściwego wydziału na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora.
- Komisję konkursową powołuje osoba ogłaszająca konkurs. Komisja konkursowa liczy 3 osoby. W skład komisji konkursowej wchodzą: dziekan właściwego wydziału na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora, dyrektor szpitala lub osoba zarządzająca szpitalem oraz osoba reprezentująca tę samą lub pokrewną dyscyplinę naukową w stopniu profesora lub doktora habilitowanego.
- W przypadku konkursów na kierownika kliniki oraz kierownika oddziału klinicznego informacje o konkursie ogłasza się również poprzez zamieszczenie w prasie codziennej o zasięgu ogólnokrajowym lub w „Gazecie Lekarskiej”.
- Informacja o konkursie powinna zawierać:
- określenie wymagań stawianych kandydatowi,
- wykaz wymaganych dokumentów to jest:
- dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, w tym prawo wykonywania zawodu, jeżeli jest wymagane ,
- dokumenty potwierdzające dorobek naukowy kandydata,
- przebieg pracy zawodowej kandydata, z wyszczególnieniem osiągnięć naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych,
- co najmniej dwie opinie świadczące o kwalifikacjach zawodowych kandydata, w przypadku kandydowania na kierownika kliniki oraz kierownika oddziału klinicznego osób ubiegających się po raz pierwszy o zatrudnienie w uczelni, termin składania dokumentów,
- termin rozstrzygnięcia konkursu.
- Ocena kandydatur obejmuje ocenę złożonych dokumentów oraz przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami.
§ 68
- Nauczyciel akademicki zatrudniony w UR jako podstawowym miejscu pracy może podjąć lub kontynuować dodatkowe zatrudnienie w ramach stosunku o pracę tylko u jednego pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukowobadawczą.
- Zgodę na dodatkowe zatrudnienie wyraża:
- Rektorowi i prorektorom – Senat,
- pozostałym nauczycielom akademickim – Rektor po zasięgnięciu opinii właściwej rady wydziału.
- Podjęcie lub kontynuacja dodatkowego zatrudnienia bez zgody Rektora stanowi podstawę rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem.
- Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w UR uczestniczący w prowadzeniu działalności dydaktycznej i badawczej w jednostkach klinicznych, o których mowa w §29 niniejszego Statutu, uczestniczyć będą w udzielaniu świadczeń zdrowotnych w tych jednostkach na podstawie odrębnych umów zawartych ze szpitalem. Do zatrudnienia w jednostce klinicznej nie jest wymagana zgoda Rektora UR.
§ 69
Zatrudnienie pracownika niebędącego nauczycielem akademickim następuje na podstawie umowy o pracę. Umowę tę, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony, zawiera:
- Rektor – z pracownikami naukowo-technicznymi, inżynieryjno-technicznymi, pozostałymi pracownikami bibliotecznymi oraz bezpośrednio podległymi pracownikami administracji centralnej,
- kanclerz – z pozostałymi pracownikami.
§ 70
- Wszyscy nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie. Bieżąca ocena nauczycieli akademickich jest obowiązkiem ich bezpośrednich przełożonych.
- Dla dokonania okresowej oceny nauczycieli akademickich powołuje się:
- wydziałowe lub instytutowe komisje oceniające,
- uczelnianą komisję oceniającą,
- komisję oceniającą w Bibliotece UR,
- odwoławczą komisję oceniającą UR.
- Wydziałową i instytutowe komisje oceniające powołuje rada wydziału; komisji wydziałowej przewodniczy dziekan, a instytutowej – dyrektor instytutu.
- Ocena komisji instytutowej wymaga zatwierdzenia przez dziekana wydziału.
- Odwoławczą komisję oceniającą, której przewodniczy Rektor, powołuje Senat UR.
- Rektor powołuje uczelnianą komisję oceniającą oraz komisję ds. oceny nauczycieli akademickich w Bibliotece, którym przewodniczą wskazani prorektorzy.
- Można być członkiem tylko jednej komisji oceniającej.
- Kadencja komisji oceniających trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji organów UR.
§ 71
- Wydziałowa (instytutowa) komisja oceniająca dokonuje oceny nauczycieli akademickich zatrudnionych w wydziale (instytucie).
- Uczelniana komisja oceniająca dokonuje oceny nauczycieli akademickich zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych niewchodzących w skład wydziałów.
- Komisja oceniająca w Bibliotece UR dokonuje oceny nauczycieli w niej zatrudnionych.
- Odwoławcza komisja oceniająca UR rozpatruje odwołania od ocen dokonanych przez inne komisje i dokonuje oceny pracy dziekanów oraz kierowników jednostek pozawydziałowych i ogólnouczelnianych.
§ 72
- Podstawę oceny nauczyciela akademickiego stanowią jego osiągnięcia naukowe lub artystyczne oraz dydaktyczne i organizacyjne, a w szczególności:
- publikacje naukowe z uwzględnieniem rangi wydawnictw lub czasopism, w których się ukazały,
- prezentacje twórczości na wystawach indywidualnych i zbiorowych czy publicznych koncertach,
- udział w kolegiach redakcyjnych czasopism naukowych oraz recenzowanie prac naukowych,
- aktywne uczestnictwo w konferencjach naukowych z uwzględnieniem prestiżu konferencji i charakteru uczestnictwa,
- poziom prowadzonych zajęć dydaktycznych,
- autorstwo podręczników, skryptów i innych pomocy dydaktycznych,
- udział w postępowaniu o nadanie stopni i tytułów naukowych,
- działalność popularyzatorską,
- funkcje pełnione w krajowych i międzynarodowych organizacjach i towarzystwach naukowych oraz w Uniwersytecie,
- aktywność w pozyskiwaniu środków na badania ze źródeł zewnętrznych,
- nagrody i wyróżnienia instytucji i towarzystw naukowych,
- rozwój kadry naukowej.
- Organy powołujące komisje oceniające dostosowują wyżej wymienione kryteria do poszczególnych grup pracowniczych oraz wprowadzają dodatkowe szczegółowe kryteria oceny. Kryteria te nie mogą być stosowane wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od ich ogłoszenia.
- Ocena dorobku naukowego, artystycznego, dydaktycznego i organizacyjnego, przeprowadzona w postępowaniu w sprawie nadania tytułu naukowego lub zatrudnienia na stanowisku profesora zwyczajnego albo nadzwyczajnego, spełnia kryteria oceny okresowej.
- Ocena nauczyciela akademickiego dotycząca wypełniania obowiązków dydaktycznych dokonywana jest zgodnie z uchwałą Senatu w sprawie funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
§ 73
- Wyniki oceny okresowej mają wpływ na:
- przedłużenie zatrudnienia na zajmowanym stanowisku,
- wysokość uposażenia,
- awanse i wyróżnienia,
- powierzanie stanowisk kierowniczych.
- Negatywna ocena stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem akademickim w trybie art. 124 ust.1 pkt 3 i ust. 2 Ustawy.
§ 74
- Ocena nauczyciela akademickiego wraz z wnioskami zostaje mu niezwłocznie przedstawiona przez przewodniczącego komisji oceniającej.
- Od oceny służy nauczycielowi akademickiemu odwołanie do odwoławczej komisji oceniającej, wniesione w terminie 14 dni od dnia przedstawienia oceny nauczycielowi akademickiemu.
- Odwoławcza komisja oceniająca rozpoznaje odwołanie w terminie 30 dni od daty jego otrzymania. Odwoławcza komisja oceniająca utrzymuje zaskarżoną ocenę w mocy albo zmienia ją na korzyść odwołującego się nauczyciela akademickiego. Decyzja odwoławczej komisji oceniającej jest ostateczna.
§ 75
Stosunek pracy z mianowanym nauczycielem akademickim może być rozwiązany w trybie art. 125 Ustawy na mocy decyzji Rektora po zasięgnięciu opinii właściwej rady wydziału lub rady jednostki organizacyjnej, w której pracownik ten jest zatrudniony.
§ 76
- Czas pracy nauczyciela akademickiego jest określony zakresem jego obowiązków dydaktycznych, naukowych, artystycznych i organizacyjnych.
- Szczegółowy zakres i wymiar obowiązków nauczyciela akademickiego ustala kierownik jednostki, a jego obciążenia dydaktyczne zatwierdza dziekan.
- Nauczyciel akademicki może ubiegać się o obniżenie wymiaru pensum.
- Szczegółowe kryteria obniżania wymiaru zajęć ustala Senat.
- Szczegółowy zakres i wymiar obowiązków innych pracowników określają ich bezpośredni przełożeni.
§ 77
- Nauczyciel akademicki może uzyskać płatny urlop dla celów:
- przygotowania rozprawy doktorskiej: w wymiarze nieprzekraczającym trzech miesięcy,
- prowadzenia badań poza uczelnią: nauczycielowi akademickiemu posiadającemu co najmniej stopień doktora – nie częściej niż jeden raz na siedem lat zatrudnienia w UR, w wymiarze nieprzekraczającym jednego roku,
- Nauczyciel akademicki zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, po przepracowaniu w uczelni co najmniej 15 lat, ma prawo do płatnego urlopu dla poratowania zdrowia w całym okresie zatrudnienia w łącznym wymiarze nieprzekraczającym jednego roku;
- podstawą uzyskania orzeczenia jest skierowanie na badania lekarskie wydane przez Rektora na pisemny wniosek pracownika, zaparafowany przez bezpośrednio przełożonego,
- orzeczenie lekarskie wydaje placówka medycyny pracy, z którą uczelnia związana jest umową,
- okres korzystania z urlopu zdrowotnego powinien obejmować semestr, z uwzględnieniem organizacji roku akademickiego określonego uchwałą Senatu UR,
- w przypadku wykorzystywania urlopu zdrowotnego w częściach, kolejnego można udzielić nie wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia zakończenia ostatnio udzielonego.
- Szczegółowe zasady udzielania urlopów, o których mowa w ust. 1 lit. b, określa zarządzenie Rektora.
§ 78
Na stanowiskach dyplomowanych bibliotekarzy oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej zatrudnia się osoby, które poza wymogami Ustawy posiadają dorobek naukowy z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz osiągnięcia dydaktyczne i organizacyjne uzyskane na dotychczas zajmowanych stanowiskach. Dodatkowe wymogi kwalifikacyjne dla kandydatów na dyplomowanych bibliotekarzy i pracowników dokumentacji i informacji naukowej oraz tryb postępowania w sprawach stwierdzenia ich spełnienia oraz awansowania na wyższe stanowiska, określa zarządzenie Rektora.
§ 79
- Senat może występować z wnioskami o nadanie orderów, odznaczeń oraz nagród państwowych i resortowych wyróżniającym się pracownikom oraz osobom zasłużonym dla UR.
- Za wyróżniające się osiągnięcia naukowe, artystyczne i dydaktyczne nauczyciele akademiccy mogą otrzymywać nagrody Rektora: Naukowy Laur Uniwersytetu Rzeszowskiego, Dydaktyczny Laur Uniwersytetu Rzeszowskiego, Lider Uniwersytetu Rzeszowskiego, Nagrody Rektora I, II i III stopnia oraz Nagrodę Rektora w formie listu gratulacyjnego. Szczegółowe zasady przyznawania nagród Rektora określa Regulamin, wprowadzony uchwałą Senatu.
§ 80
- Wnioski o przyznanie odznaczeń i wyróżnień oraz nagród indywidualnych lub zespołowych przedstawiają Rektorowi:
- prorektorzy,
- dziekani wydziałów oraz kierownicy jednostek pozawydziałowych i ogólnouczelnianych,
- dyrektor Biblioteki,
- kanclerz.
- Wnioski te powinny zawierać określenie proponowanego odznaczenia (wyróżnienia) wraz z uzasadnieniem oraz proponowane stopnie nagród indywidualnych i zespołowych. W przypadku nagród zespołowych wniosek powinien zawierać także propozycję podziału nagrody między członków zespołu.
- Rektor kieruje zgłoszone propozycje do właściwej komisji senackiej celem uzyskania opinii.
- Wyniki obrad komisji w przypadku odznaczeń i wyróżnień Rektor przedstawia Senatowi, który podejmuje ostateczną decyzję w głosowaniu tajnym.
- Rektor może przyznać odznaczenia i wyróżnienia, nagrodę indywidualną lub zespołową także z własnej inicjatywy.
§ 81
- Nauczyciel akademicki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za postępowanie uchybiające obowiązkom nauczyciela akademickiego lub godności zawodu nauczycielskiego.
- W szczególności nauczyciel akademicki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za popełnienie czynów niezgodnych z prawem i etyką.
§ 82
- Senat powołuje Komisję Dyscyplinarną ds. Nauczycieli Akademickich spośród nauczycieli akademickich zgłoszonych przez rady wydziałów, rady jednostek pozawydziałowych i ogólnouczelnianych lub członków Senatu.
- Komisja dyscyplinarna w głosowaniu tajnym wybiera przewodniczącego oraz jego zastępców. Przewodniczącym oraz zastępcą przewodniczącego może być tylko osoba zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego.
- Członkami komisji nie mogą być osoby pełniące funkcję: Rektora, prorektorów, dziekana, prodziekanów i dyrektora instytutu, także w innej uczelni.
- Okres działania komisji dyscyplinarnej trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji organów UR.
- Rzeczników dyscyplinarnych powołuje Rektor na czas kadencji spośród nauczycieli akademickich posiadających co najmniej stopień doktora.
Wstawił: | Szczęsny Jan 2018-02-15 15:16 | Sporządził: | Magdalena Magdziak 2018-02-15 | Zatwierdził: | Ewa Krzyżanowska 2018-02-15 | Stronę obejrzano: 30428 razy |
[+]
|