TOP » INFORMACJE » Statut » Organizacja Uniwersytetu Statut
Organizacja Uniwersytetu
§ 15
- Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi UR są wydziały oraz instytuty pozawydziałowe.
- Wydział można utworzyć, gdy zatrudnia jako w podstawowym miejscu pracy co najmniej dwanaście osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.
- Na wydziale mogą być tworzone jako jednostki organizacyjne: instytuty, katedry, zakłady, kliniki, oddziały kliniczne, centra naukowe, centra dydaktyczno-naukowe, zespoły badawcze, pracownie, laboratoria, biblioteki, czytelnie, zakłady doświadczalne, jednostki administracji oraz inne jednostki usługowe i gospodarcze.
- Wydziałem kieruje dziekan. Rada wydziału, będąc najwyższym organem kolegialnym oraz gremium naukowym wydziału, jest odpowiedzialna za jakość życia akademickiego wydziału.
- W UR można tworzyć wspólne rady naukowe, z dwóch lub więcej wydziałów, w celu wspólnego ubiegania się o uprawnienia w sprawie nadawania stopni i tytułów naukowych oraz realizacji tych uprawnień.
- Organizację wewnętrzną wydziału w zakresie nieuregulowanym przez Statut określa regulamin, uchwalony przez radę wydziału, który wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Rektora.
§ 16
- Instytut może być jednostką wydziałową, pozawydziałową lub międzyuczelnianą.
- Instytuty pozawydziałowe i międzyuczelniane funkcjonują na prawach wydziału na podstawie przepisów Statutu dotyczących wydziału. Przepisy dotyczące instytutu wydziałowego stosuje się odpowiednio.
- Instytutem wydziałowym kieruje dyrektor, a jego organem doradczym jest rada instytutu.
- Skład i tryb wyboru rady instytutu wydziałowego określa regulamin wydziału.
- Zadaniem instytutu wydziałowego jest prowadzenie działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej oraz kształcenie kadr naukowych w zakresie określonej dziedziny nauki, dyscypliny lub kilku pokrewnych dyscyplin.
- Instytut wydziałowy można utworzyć, gdy zatrudnia jako w podstawowym miejscu pracy co najmniej pięć osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego lub osoby, które nabyły uprawnienia równoważne wynikające z posiadania stopnia doktora habilitowanego.
- W instytucie wydziałowym mogą być powoływane: katedry, zakłady, zespoły badawcze, zespoły dydaktyczne, pracownie, laboratoria, biblioteki, czytelnie oraz jednostki administracyjne, usługowe i gospodarcze.
- Dyrektor instytutu wydziałowego i jego zastępcy są powoływani przez Rektora, na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału, spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy. Dyrektor instytutu powinien posiadać tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego lub uprawnienia równoważne, wynikające z posiadania stopnia doktora habilitowanego.
- Do zadań dyrektora instytutu wydziałowego należy:
- organizowanie działalności dydaktycznej i koordynowanie działalności naukowej oraz dbanie o ich właściwy poziom,
- dbanie o stały rozwój naukowy pracowników,
- występowanie z wnioskami w sprawach zatrudniania, awansowania i nagradzania pracowników instytutu,
- podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących instytutu, niezastrzeżonych dla innych organów Uniwersytetu.
- W instytucie wydziałowym powołuje się nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora, spośród nauczycieli zatrudnionych w instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających co najmniej stopień doktora.
- Dyrektorzy instytutów wydziałowych oraz ich zastępcy są powoływani na kadencję władz UR. Powołanie może być odnawialne nie dłużej niż na jedną kolejną kadencję.
- Dyrektora i zastępców dyrektora instytutu wydziałowego odwołuje Rektor, po zasięgnięciu opinii rady wydziału, z własnej inicjatywy lub na wniosek dziekana.
§ 17
- Katedra może być jednostką instytutową, wydziałową lub pozawydziałową.
- Zadaniem katedry jest prowadzenie działalności naukowej, artystycznej, dydaktycznej oraz kształcenie kadry naukowej.
- Katedrę można utworzyć, gdy zatrudnia jako w podstawowym miejscu pracy co najmniej trzech nauczycieli akademickich, w tym przynajmniej jedną osobę posiadającą tytuł profesora lub dwie osoby ze stopniem doktora habilitowanego lub posiadające uprawnienia równoważne wynikające z posiadania stopnia doktora habilitowanego.
- W katedrze można tworzyć: zakłady, kliniki, zespoły badawcze, zespoły dydaktyczne, pracownie, laboratoria oraz jednostki administracyjne i usługowe.
- Katedrą kieruje kierownik powołany przez Rektora, na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału, spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w katedrze w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających co najmniej stopień doktora habilitowanego lub uprawnienia równoważne, wynikające z posiadania stopnia doktora habilitowanego.
- Do zadań kierownika katedry należy:
- organizowanie działalności naukowej, artystycznej i dydaktycznej oraz dbanie o ich właściwy poziom,
- dbanie o stały rozwój naukowy i artystyczny pracowników,
- występowanie z wnioskami w sprawach zatrudniania, awansowania i nagradzania pracowników katedry,
- podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących katedry, niezastrzeżonych do kompetencji innych organów UR.
- Kierownik katedry powoływany jest na kadencję władz UR. Powołanie może być odnawialne.
- Kierownika katedry odwołuje Rektor, po zasięgnięciu opinii rady wydziału, z własnej inicjatywy lub na wniosek dziekana.
§ 18
- Zakład jest jednostką instytutową lub wydziałową, prowadzi badania naukowe, działalność artystyczną i uczestniczy w procesie dydaktycznym.
- Zakład może być utworzony, gdy zatrudnia jako w podstawowym miejscu pracy co najmniej jedną osobę posiadającą tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego lub uprawnienia równoważne wynikające z posiadania stopnia doktora habilitowanego.
- Zakładem kieruje kierownik powołany przez Rektora, na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału, spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w UR w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających co najmniej stopień doktora.
- Do zadań kierownika zakładu należy:
- organizowanie działalności naukowej, artystycznej i dydaktycznej oraz dbanie o ich właściwy poziom,
- dbanie o stały rozwój naukowy i artystyczny pracowników,
- występowanie z wnioskami w sprawach zatrudniania, awansowania i nagradzania pracowników zakładu,
- podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących zakładu, niezastrzeżonych do kompetencji innych organów UR.
- Kierownik zakładu powoływany jest na kadencję władz UR. Powołanie może być odnawialne.
- Kandydatów na kierowników zakładów w instytucie przedstawia radzie wydziału dyrektor instytutu, a w wydziałach bez instytutów – dziekan.
- Kierownika zakładu odwołuje Rektor, po zasięgnięciu opinii rady wydziału, z własnej inicjatywy lub na wniosek dziekana.
- Jeżeli w składzie zakładu zabraknie profesora lub doktora habilitowanego lub osoby, która nabyła uprawnienia równoważne wynikające z posiadania stopnia doktora habilitowanego, to Rektor powołuje kuratora zakładu, na wniosek dziekana, po zasięgnięciu opinii rady wydziału, spośród osób posiadających co najmniej stopień doktora habilitowanego.
§ 19
- Centra: naukowe, dydaktyczno-naukowe oraz dydaktyczne powoływane są do realizacji określonych zadań jako jednostki wydziałowe, pozawydziałowe, międzywydziałowe lub międzyuczelniane. Mogą być także powoływane z innymi instytucjami, fundacjami, stowarzyszeniami na podstawie odrębnych porozumień.
- Centra: naukowe, dydaktyczno-naukowe oraz dydaktyczne tworzy, przekształca i znosi Rektor za zgodą Senatu.
- Dyrektorów lub kierowników centrów: naukowych, dydaktyczno-naukowych oraz dydaktycznych powołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.
- Zasady funkcjonowania centrów: naukowych, dydaktyczno-naukowych oraz dydaktycznych określa regulamin zatwierdzony przez Rektora.
§ 20
- Zespoły powoływane są przez Rektora, dziekanów, dyrektorów instytutów, kierowników katedr do wykonania zadań naukowych lub dydaktycznych.
- Kierowników zespołów powołuje Rektor na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania zespołów badawczych lub dydaktycznych określa regulamin zatwierdzony przez Rektora.
§ 21
- W celu wypełniania zadań dydaktycznych w UR mogą być tworzone studia, centra, jako jednostki pozawydziałowe, międzywydziałowe, międzyuczelniane.
- Jednostki pozawydziałowe, międzywydziałowe, międzyuczelniane prowadzą usługową działalność dydaktyczną na rzecz innych jednostek organizacyjnych UR.
- Jednostki pozawydziałowe, międzywydziałowe, międzyuczelniane mogą prowadzić kursy wspólnie z innymi podmiotami, w szczególności ze stowarzyszeniami naukowymi i innymi stowarzyszeniami na podstawie odrębnych porozumień.
- Jednostki pozawydziałowe, międzywydziałowe, międzyuczelniane mogą organizować studia międzywydziałowe w porozumieniu z zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi UR.
- Bezpośrednim zwierzchnikiem studiów, centrów, jako jednostek pozawydziałowych, międzywydziałowych jest Prorektor do spraw studenckich i kształcenia.
§ 22
- Kierownikiem studium, dyrektorem centrum pozawydziałowego, międzywydziałowego może być nauczyciel akademicki zatrudniony w UR w pełnym wymiarze czasu pracy.
- Dyrektora centrum, kierownika studium powołuje i odwołuje Rektor na wniosek nadzorującego prorektora.
- Kompetencje dyrektora centrum, kierownika studium są analogiczne jak kompetencje kierowników katedr lub zakładów.
§ 23
- Archiwum UR jest jednostką ogólnouczelnianą, stanowiącą ogniwo systemu informacji UR oraz państwowej sieci archiwalnej.
- Archiwum UR podlega Rektorowi, który określa zasady jego funkcjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi archiwa państwowe.
§ 24
- Jednostką ogólnouczelnianą jest Muzeum UR.
- Muzeum UR podlega Rektorowi i działa na podstawie regulaminu.
§ 25
- Wydawnictwo UR jest jednostką ogólnouczelnianą podległą bezpośrednio Rektorowi.
- Rektor powołuje Komitet Wydawniczy w celu koordynacji działalności wydawniczej i poligraficznej UR.
- W skład Komitetu Wydawniczego wchodzą: dyrektor Wydawnictwa oraz przedstawiciele wydziałów powoływani przez Rektora.
§ 26
- Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, zwana dalej Biblioteką, jest ogólnouczelnianą jednostką organizacyjną o zadaniach naukowych, dydaktycznych i usługowych, pełniącą funkcję ogólnodostępnej biblioteki naukowej.
- Jednolity system biblioteczno-informacyjny UR tworzą: Biblioteka, biblioteki specjalistyczne, czytelnie działające przy poszczególnych jednostkach organizacyjnych (wydziałach, instytutach, katedrach).
- Do zadań systemu biblioteczno-informacyjnego należy w szczególności:
- gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów niezbędnych do realizacji badań naukowych, artystycznych i kształcenia w zakresie studiów prowadzonych w UR,
- zapewnienie społeczności uniwersyteckiej dostępu do informacji naukowej,
- prowadzenie prac dokumentacyjnych, w tym bibliografii dorobku naukowego i artystycznego pracowników UR.
- Organizację i funkcjonowanie systemu biblioteczno-informacyjnego określa regulamin przedstawiony przez dyrektora Biblioteki, zaopiniowany przez Radę Biblioteczną i zatwierdzony przez Rektora.
- W systemie biblioteczno-informacyjnym można przetwarzać podstawowe dane osób korzystających z tego systemu.
- W UR działa Rada Biblioteczna jako organ opiniodawczy Rektora.
- W skład Rady Bibliotecznej wchodzą:
- przewodniczący – członek Senatu posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego lub uprawnienia równoważne wynikające z posiadania stopnia doktora habilitowanego, wybrany przez Senat spośród członków Rady,
- dyrektor i zastępca dyrektora Biblioteki,
- przedstawiciel bibliotekarzy dyplomowanych zatrudnionych w Bibliotece, wybrany na ogólnym zebraniu bibliotekarzy,
- po jednym przedstawicielu każdej rady wydziału spośród nauczycieli akademickich, posiadających co najmniej stopień doktora,
- czterech przedstawicieli Biblioteki wybranych na ogólnym zebraniu pracowników,
- jeden student delegowany przez uczelniany organ samorządu studenckiego.
- W posiedzeniach Rady Bibliotecznej z głosem doradczym uczestniczy jeden przedstawiciel każdego związku zawodowego działającego w UR.
- Do kompetencji Rady Bibliotecznej należy:
- opiniowanie kierowanych do Rektora wniosków w sprawach struktury Biblioteki i działalności systemu biblioteczno-informacyjnego,
- określanie zasad gromadzenia zbiorów,
- opiniowanie sprawozdań dyrektora biblioteki składanych Rektorowi,
- wyrażanie opinii w innych sprawach dotyczących systemu biblioteczno-informacyjnego.
- Dyrektora Biblioteki powołuje i odwołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu i Rady Bibliotecznej.
- Zastępcę dyrektora Biblioteki powołuje Rektor na wniosek dyrektora Biblioteki po zasięgnięciu opinii Rady Bibliotecznej.
- Do kompetencji dyrektora Biblioteki należy:
- organizowanie i kierowanie systemem biblioteczno-informacyjnym,
- zarządzanie mieniem oraz dysponowanie środkami finansowymi Biblioteki,
- przedstawianie Radzie Bibliotecznej do opiniowania wniosków i propozycji do Senatu i Rektora w sprawach systemu biblioteczno-informacyjnego.
§ 27
- W UR mogą być tworzone akademickie inkubatory przedsiębiorczości oraz centra transferu technologii.
- Działalność tych jednostek ogólnouczelnianych regulują odpowiednie regulaminy ustalane przez rady nadzorujące, a zatwierdzane przez Rektora.
§ 28
- UR może prowadzić szkoły podstawowe, gimnazja i licea na warunkach określonych w stosownych ustawach. Są one podległe Rektorowi.
- Szkoły podstawowe, gimnazja i licea mogą być prowadzone wspólnie z innymi podmiotami, w szczególności z organizacjami pozarządowymi na podstawie porozumień i umów określających organizację i zasady gospodarki finansowej.
- Nadzór pedagogiczny nad działalnością szkół prowadzonych przez UR sprawuje organ nadzoru pedagogicznego na podstawie odrębnych przepisów.
§ 29
- W UR mogą funkcjonować oddziały kliniczne, kliniki, zakłady kliniczne lub pracownie kliniczne na bazie szpitali, zwane dalej jednostkami klinicznymi. Na czele jednostek klinicznych stoi kierownik jednostki klinicznej.
- Placówki opieki zdrowotnej oraz jednostki kliniczne powołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu, po przedstawieniu stosownych porozumień z organami nadzorującymi odpowiednie placówki służby zdrowia oraz zapewnieniu samofinansowania się tych jednostek.
§ 30
- Podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, w tym jednostki zamiejscowe tworzy, przekształca i likwiduje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.
- Jednostki organizacyjne wchodzące w skład wydziału tworzy, przekształca i znosi Rektor za zgodą rady wydziału na wniosek dziekana.
- Biblioteki, czytelnie i księgozbiory specjalistyczne tworzy, przekształca i znosi Rektor na wniosek zainteresowanej jednostki organizacyjnej, w której funkcjonuje biblioteka oraz czytelnia specjalistyczna, po zasięgnięciu opinii Rady Bibliotecznej i dyrektora Biblioteki.
- Zasoby znajdujące się w księgozbiorach pozawydziałowych i Biblioteki powinny być ewidencjonowane.
- Jednostki organizacyjne o charakterze administracyjnym, doświadczalnym, usługowym i gospodarczym tworzy, przekształca i znosi Rektor w porozumieniu z kanclerzem.
- Utworzenie jednostki organizacyjnej UR może nastąpić jedynie wraz z określeniem źródeł finansowania tej działalności.
§ 31
Zadania i zakres oraz strukturę organizacyjną jednostek ogólnouczelnianych, pozawydziałowych, wydziałowych oraz centrów określają ich regulaminy zatwierdzoneprzez właściwe organy.
§ 32
- Do prowadzenia międzywydziałowego kierunku studiów wydziały mogą utworzyć międzywydziałową jednostkę dydaktyczną. Jest ona powoływana, przekształcana i znoszona przez Senat na wniosek Rektora, zgłaszany wspólnie z radami wydziałów współtworzących jednostkę.
- Rektor ustala podległość i nadzór nad działalnością tych jednostek.
- Międzywydziałowe jednostki dydaktyczne działają w oparciu o regulaminy zatwierdzone przez Senat. W zakresie spraw dydaktycznych nieuregulowanych w regulaminie znajdują odpowiednie zastosowanie postanowienia Statutu UR dotyczące rad wydziałów i dziekanów.
§ 33
- Na wydziałach nieposiadających struktury instytutowej, prowadzących kształcenie na co najmniej trzech kierunkach studiów, tworzy się rady programowe kierunków studiów.
- Do zadań rady, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:
- przygotowanie, weryfikacja i doskonalenie programów kształcenia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie aktami prawnymi,
- kształtowanie właściwego profilu absolwenta, w szczególności poprzez weryfikację tematów prac dyplomowych i zagadnień na egzaminy dyplomowe,
- wydawanie opinii w sprawach dotyczących kierunku studiów, w tym opiniowanie obsady kadrowej zapewniającej właściwą jakość kształcenia,
- przygotowywanie raportów samooceny na potrzeby akredytacji PKA.
- Członkowie rady programowej kierunku studiów powoływani są przez dziekana wydziału na okres kadencji władz spośród nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe kierunku. Pracami rady kieruje przewodniczący.
- Szczegółowe zadania rad, o których mowa w ust. 1 oraz ich skład, określa rada wydziału, uwzględniając specyfikę prowadzonego kierunku oraz udział przedstawicieli samorządu studentów.
Wstawił: | Szczęsny Jan 2018-02-15 15:07 | Sporządził: | Magdalena Magdziak 2018-02-15 | Zatwierdził: | Ewa Krzyżanowska 2018-02-15 | Stronę obejrzano: 15849 razy |
[+]
|